söndag 26 december 2010

Lov på riktigt

Jag tror jag är förälskad. I en flicka som heter Kaja. Hon har palestinasjal, varma händer, mörkt, lockigt hår och ögon som nästan blir gröna när hon gråter. Hon dansar, dricker för mycket och står för vad hon tycker. Och hon är påhittad.


1996 skrev Louise Boije af Gennäs boken "Stjärnor utan Svindel". I höstas dök den upp i min bokhylla, och jag började läsa den, bara för att den har så ofattbart liten text och är strax över femhundra sidor.
Jag läste kanske tjugo sidor, reflekterade svagt över hur lång tid det antagligen skulle ta för mig att läsa ut hela och plockade inte upp den igen innan jullovet tog sin början. Nu är jag fast.


Det är mörker, svartsjuka, förvirring och hjärtekrossande glädje rakt igenom. Sophie tar plats från första sidan som huvudperson, fylls på till bredden (och sen lite till) med en bakgrund, egna galna upplevelser och problem. Hon är en egen person och inte en som jag nånsin skulle identifiera mig med. Ändå är allt hon känner så verkligt, så påtagligt och så lockande att jag känner på samma sätt. Det är inte lov på riktigt innan jag har en bok som håller mig uppe halva nätterna och efter en oändlig Twilight-era är det något så befriande i att hitta en författare som placerar mig bredvid huvudpersonen, istället för i, trots att allt är berättat i jag-form. Hennes rädsla för flygplan är bara hennes, liksom rädslan för mörker.


Att sammanfatta bokens handling känns som att förenkla den, ta bort det poetiska i de korta meningarna och lämna de galet roliga och underliga kommentarerna åt sitt öde. Jag vill bara få fram att jag, med halva boken kvar, skrattar med, gråter lite tyst och faller handlöst för berättelsen. Läser varje sida två gånger, för att försäkra mig om att inga vackra ord förbises.


Han lutar sitt huvud mot hennes axel. 
"Den här kvinnan ska bli mor till mina barn", sa han lyckligt. "Det blir perfekt. Hon är lesbisk och jag en inbiten ungkarl som ändå vill bli pappa. Vi kommer att bilda världens lyckligaste familj."


s. 223
Stjärnor utan Svindel

Läs den!

1 kommentar: