lördag 25 december 2010

Dagen efter

Och jag tror jag hittade en ny känsla idag, för mig i alla fall... Vaknade i morse, alldeles för trött och fortfarande sur över bristen på stämning, av att modern väckte mig JätteSent (kvart i elva) och påpakade att alla redan hade ätit frukost.

Somnar om, vaknar fem minuter senare igen av att nån skriker på mig i andra änden av huset. Sträcker ut fötter i den kalla luften utanför täcket. Huttrar, tar mod till mig och springer mot luddig morgonrock och tofflorna. Snabbt ner med fickpluntan i en av de stora fickorna för att i ett obevakat ögonblick kunna smaksätta morgonkaffet med lite Baileys.

När jag röjde upp en väg genom presentpapperhögarna i brasrummet insåg jag plötsligt att huset, som varit i sånt kaos de senaste dagarna, nu var helt... stilla. Som lugnet efter stormen, brukar man säga. Vad sägs om lugnet efter julafton?

Och kanske är det fel att jag känner så, att jag behöver vila upp mig från julafton, men jag tror att det är nu lovet, och julen, är som bäst. Som den ska vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar